„Retki su oni koji shvataju granicu slobode.
Još ređi oni koji shvataju slobodu granice“
Miroslav Mika Antić
Zašto postavljati granice?
Postavljanje granica je zapravo čin velike ljubavi! Ako jedna osoba želi i može da postavi granicu sa drugom osobom, to znači da joj veruje (da to nije slučaj, a granice se narušavaju gotovo svakodnevno, ljudi bi se samo distancirali jedni od drugih). Kada je ta osoba roditelj, priča o granicama postaje još važnija i složenija.
Naša kultura ima tendenciju da se kreće ka dva ekstrema: nametnute, krute, isključive granice koje sputavaju dete u individualnom ravoju (ono samo slepo preuzima nametnuto, plašeći se kazne i odbacivanja, bez da data pravila zaista usvoji i prihvati, učini ih svojim i smislenim) ili nepostojanje granica iz straha da bi nametanje tih granica moglo rezultovati „negativnom“ disciplinom, uznemirenošću deteta ili gubitkom ljubavi od strane deteta.
Roditeljstvo bez granica nije sigurno ili pozitivno, već je zbunjujuće i teško, ne samo za roditelje već i za decu. Deca treba da znaju zašto i kada je njihovo ponašanje neprihvatljivo, a roditelji kako da balansiraju, objasne i postave granice, pre nego što im ponestane strpljenja i energije da se bave datom situacijom. Dakle, zdrav set granica i za roditelje i za decu je od vitalnog značaja za razvoj, kao i za održavanje harmonije u porodici.
Posao roditelja je veoma složen i zato je važno odrediti prioritete spram vaspitavanja deteta. Jedan od tih prioriteta je da dete bude opremljeno veštinama da ispuni zahteve stvarnosti, zadatke koje mu život daje i koje će mu tek davati kada bude odraslo. Da bi to moglo, najpre mora ovladati postavljanjem zdravih granica sebi samom i drugima. Istraživanja pokazuju da su deca, koja su vaspitavana postavljanjem jasnih i prikladnih granica, uz pokazivanje ljubavi i topline, mnogo bolje osposobjena da zadovolje zahteve stvarnosti u toku svog životnog veka. Deca sa granicama nauče tri ključne stvari:
Detetu je posao da probija granice. Kada deca probijaju granice, što ponekad podrazumeva i agresivne ispade, laganje, manupulacije,… oni ne žele nekoga da povrede niti da nešto unište, već imaju jaka osećanja koja prevazilaze njihovu sposobnost da uvide kako se ponašaju i da donose dobre odluke o tome kako treba da se ponašaju. I tada je postavljanje granice od strane roditelja isto čin ljubavi, jer dete vraća u emocionalnu ravnotežu i uči ga socijalnoj veštini. Ovaj čin ima, dakle, dve komponente:
Kako znati koje su moje/naše granice, pre nego što ih postavim?
Granice variraju od porodice do porodice, zato što nemaju svi ljudi isti sistem vrednosti, iste navike, potrebe i dinamiku zajedničkog života. Najbolji kriterijum za određivanje granica je odgovor na pitanje: kako će te granice štititi ili uticati na osećanja, ponašanje, misli i fizičku sigurnost članova porodice?.
Razmišljajte kao porodica o svakodnevnim aktivnostima i šta vam je potrebno da bi se one harmonično sprovodile. Nađite vremena da često pričate o granicama i očekivanjima od dece i sebe. Objasnite detetu da ponekad granice kod kuće i granice u drugim porodicama/izvan kuće mogu biti različite i da to ne znači da su neke bolje, a neke lošije, već da su za vašu porodicu vaše vrednosti, pa i granice, važne i nastaviće da postoje. Takođe, roditelji ne treba da se boje da deci kažu „ne“ kada je to potrebno – deca se mogu nositi sa razočarenjem i ograničenjima, ako uz njih ide ljubaznost i saosećanje od strane roditelja. Isto tako, poštujte „ne“ svoga deteta – ne prisiljavate dete da radi stvari kada još nije spremno za njih ili se ne oseća sigurno (npr. nemojte ga prisiljavati da ljubi rođake, da se sa njima igra,…ili na koji već drugi način im dozvoli da upadne u njegov lični prostor). Konačno, važno je ostati fleksibilan – granice tokom godina, a ponekad čak i samo kroz nekoliko nedelja ili meseci, moraju biti promenjene, jer i dete raste i razvija se i treba i mora iskusiti nove odgovornosti.
Cilj je da granice obezbede bezbednost i smernice, a ne da se dete oseća zatvoreno i kontrolisano.
Kako postaviti granice?
Granice se postavljaju kroz tri koraka: